Goed om te weten

In de team battle van zondagavond gebeurde er bij een van mijn partijen iets opvallends. Tegen newyork09 besloot ik te berserken,  een beetje gefrustreerd na een teleurstellende verliespartij,  maar realiseerde me al gauw dat ik niet veel uit zou richten met zo weinig tijd. Ik vond een herhaling van zetten er ging ervoor. Tot mijn verbazing zag ik mijzelf even later nog steeds op 3 punten staan: winst, remise, verlies, remise…. 2 +1 +0 +1 = 3?

De partij: https://lichess.org/CMT8SHhT/black

Het duurde even, maar ik ben er intussen achter hoe dit op Lichess werkt. Wie kent deze regel ook en kan het uitleggen?

Share

1 reactie

  1. Jan Pijkeren schreef:

    Kennelijk is het echt een onbekende regel, dus hier het antwoord :)

    Op https://lichess.org/tournament/help?system=arena staat onderaan het volgende: “Draw streaks: When a player has consecutive draws in an arena, only the first draw will result in a point, or draws lasting more than 30 moves. The draw streak can only be broken by a win, not a loss or a draw.”

    Ik speelde remise, verloor en speelde weer remise. Omdat een verlies geen invloed heeft op een ‘draw streak’, telt Lichess dit als tweemaal remise achter elkaar, en dus geen punt voor die laatste remise. Leek me goed om daar iedereen van op de hoogte te stellen nu we steeds vaker online schaken! Dit geldt overigens alleen voor Arena toernooien, niets voor andere formats.

Geef een reactie