Over diesel, verre oorden en een truckerscafé

Net als in mijn vorige verslag poog ik weer met een nieuwtje te beginnen. Nog nooit speelde het eerste en het tweede zo ver uit elkaar als afgelopen zaterdag! De afstand tussen het eerste en het tweede bedroeg grofweg 215,28 km. Het verschil in belevenis van de dag was nog vele malen groter. Team verloren, ik verloren, pokkeneind voor gereden en nu degradatiezorgen. Snel vergeten en niet meer over hebben.

Helaas werd van mij als teamleider weer verwacht een verslag te schrijven, iets wat ik onvoldoende besefte toen ik mij vrijwilliger stelde. Dit was er even bij ingeschoten, maar gisteren op een tankstation in de buurt van ’s-Heerenberg (of all places) kwam de herinnering aan zaterdag weer boven. Wat kan je op een tankstation herinneren aan een schaakwedstrijd, zult u denken. Ik adviseer u dit verslag er even bij te pakken voor de beeldvorming: http://www.uvsnijmegen.nl/index.php/2014/12/het-derde-de-trein-dendert-door/. Nu zult u vast denken: “Ach, het zal wel meevallen” Nee dat valt niet mee!!!!!! Enige verschil met het betreffende verslag is dat wij 2 uur i.p.v. 15 minuten in de auto zaten en met z’n 3’en op de achterbank, ondergetekende in het midden. Net als toen, een goede voorbereiding op de hel.

Enfin, we kwamen op tijd aan op de locatie. Wij speelden naast de “kolfzaal”, geen van de schakers hebben hier gebruik van gemaakt, maar het is toch een fijne gedachte dat dergelijke voorzieningen in moderne schaaklocaties aanwezig zijn. Stond niet in de KNSB-gids. Mijn eigen partij liep volgens mijn standaardpatroon, wit komt goed uit de opening en heeft meerdere opties om op winst te spelen. Eén detail, ik had mezelf bij hoge uitzondering een keer wit gegeven. Verderop in het verslag ziet u hoeveel moeite ik heb met het fenomeen “openingsvoordeel”.

De rest van de strijders dan. Traditiegetrouw reageren de losers niet op mailtjes met verzoeken om partij-analyses, waarom zou je ook. Snel vergeten en weer doorgaan. Pepijn scoorde een halfje en analyseert altijd goed en uitgebreid:

Na Pepijn kwam Ruud ook vragen of hij remise mocht aannemen. We stonden er inmiddels niet al te best voor na verlies van Tsji tegen Lie, ik weet niet wat er op zijn bord is gebeurd. Ruud speelde volgens mij nog even door, maar het werd toch snel remise.

Arie stond op bord 3 vanaf de opening goed. In zijn tegenstander herkende ik een beetje mijn eigen speelstijl, met zwart de opening slecht kennen en wat minder komen te staan. Vervolgens wachten op een fout van de tegenstander. Die maakte Arie helaas….

Goed nieuws kwam van de onderste borden. Jeroen en Ruud pakten allebei op eigen wijzen een punt! En dus ook een eigen analyse:

Op 2 verloor Lars, ik heb zijn partij niet goed meegekregen. Ik dacht door een blunder, maar weet niet hoe de stelling op dat moment was.
Met 4-3 op de borden ging mijn eindspel van kwaad tot erger. Hierbij mijn partij t/m de 41e zet, langer kan ik niet meer aan:

AartswoudLambertschaag Na een lange dag mochten wij weer met 5 man de Mercedes van Cheung in! Ik zat ditmaal voorin, dat behoeft geen uitleg of overleg. Een uitstapje naar Lambertschaag (zie foto voor een sfeerimpressie) waar wij dineerden in een truckerscafé met 4 (!) sjoelbakken en een douche maakten de dag compleet. Toen wij wegreden besloot Cheung wederom de instructies van de Tomtom te negeren en “de dijkroute” te pakken, waarna wij 10 minuten later weer langs het truckerscafé reden. De biertjes, diesellucht en een paar goede lachsalvo’s brachten mij in een roes tot Nijmegen. Alles is weer vergeten, althans, tot mijn volgende tankbeurt….

r3

Aanvulling

In weerwil van de bewering van de teamleider – ‘Traditiegetrouw reageren de losers niet op mailtjes met verzoeken om partij-analyses’ – heeft de partij van Lars toch de burelen van de redactie weten te bereiken (JvdW):

Share

1 reactie

  1. Maarten van Rooij schreef:

    Robbertje armpjedrukken met truckers helpt ook goed tegen deze plotseling opkomende depressiviteit. Ik word daar steeds beter in…

Geef een reactie