Schaken in Helsinki (5)

Het schaakseizoen in Finland is weer begonnen. In de zomer heb ik me zowaar weer eens in mijn geliefde openingen de Pirc en de Ben-oni verdiept door het aanschaffen van twee recente boeken, dus ik ben er klaar voor! Een vakantie in Finland is daar trouwens uitermate geschikt voor. Wij zitten twee weken in een “mökki” aan twee verschillende meren in Karelië. Zo´n vakantie is een “beetje” aan de saaie kant want de essentie is zoals een Finse vriend mij vertelde: in de sauna, gaan zwemmen, in de sauna, gaan zwemmen en dit oneindig herhalen. Kortom, tijd genoeg om je openingskennis op te halen!

Dit seizoen speel ik weer in het tweede team. Omdat zowel het eerste als het tweede team in “Divisioona I” spelen (vergelijkbaar met Klasse 1A en 1B in de KNSB) blijf ik in het tweede team maar speel nu wel aan bord 1. Bij mijn club HSK is er groot nieuws: onze voorzitter Pekka Palamaa houdt er mee op. Pekka is geboren op 26 juli 1928 en zit al sinds 1974 in het bestuur. Er schijnt niemand in de club te zijn die zich een bestuur zonder Pekka kan herinneren! Maar goed: “ei paniikki” zoals de lerares van Irma altijd zegt als ze weer eens niets van het Fins begrijpt.

En dit seizoen heb ik een doel: een SELO (Suomi ELO) bereiken boven de 2200. Teamleider Matti Kauranen vertelt me dat je dan automatisch de titel van Fins nationaal meester wordt verleend door de Finse schaakbond. Bij de start van het seizoen heb ik 2160 dus het moet mogelijk zijn! Matti wil de titel dan wel voor me aanvragen want hij verwacht enige problemen omdat ik geen Fin ben.

Onze eerste wedstrijd is op 21 september uit tegen Tammer II uit Tampere. Op verzoek van de thuisclub beginnen we om 11:00 uur, een uur eerder dan normaal. Heel vroeg op dus en te vroeg aan het bord! We spelen gelijk mede doordat ik verzuim te winnen middels een eenvoudig kwaliteitsoffer. Meteen na deze wedstrijd beginnen de voorbereidingen voor de volgende op 12 oktober tegen RaahLi I. We spelen uit in Raahe en dat blijkt een stadje van 20.000 inwoners te zijn aan de Botnische Golf op iets meer dan 600 km van Helsinki! Tot vlak voor de wedstrijd is onduidelijk hoe we daar gaan komen. Ik denk erover om met de trein te gaan op de vrijdag voor de wedstrijd en dan in Oulu te overnachten. Als ik wil boeken de week voor de wedstijd kan ik echter nog alleen met de nachttrein, maar dan kom ik om 06:00 uur aan op zaterdagochtend. Alle andere treinen zijn uitverkocht, waarschijnlijk met Finse forensen die, zoals een collega op mijn werk, in Helsinki werken en in Oulu of omgeving wonen. Dus stuur ik Matti maar een sms of er al vervoer geregeld is. Andere Matti, Matti Uimonen, blijkt een busje te gaan huren. Op de maandag voor de wedstrijd vertelt hij me dat we op vrijdagavond gaan om een uur of 21:00 en dat we in Vaasa overnachten. Dat wordt dus de hele nacht doorrijden want Vaasa ligt op 425 km van Helsinki. Vanuit Vaasa is het dan nog een kleine 250 km naar Raahe. Donderdag krijg ik een sms dat we om 16:00 uur vertrekken. Gelukkig kan ik nog vrij nemen!

Vrijdag krijg ik een sms dat we om 15:30 uur vertrekken. Ik neem tram 4 naar een vlakbij gelegen benzinestation waar Matti Uimonen me opwacht. Het busje is klein, te klein naar mijn zin. Ik kruip achter bestuurder Matti op de bank. We rijden een stuk en pikken bij een ander benzinestation de rest op. En dan maak ik kennis met een typisch Fins verschijnsel: het is stil, heel stil. Gelukkig is het nog licht en kan ik genieten van de prachtige herfstkleuren. Voorbij Tampere stoppen we bij zo´n “gezellig” Fins ABC wegrestaurant voor een koffie. Na Tampere wordt het donker en houdt ook de snelweg op. Dat betekent dat we met een kilometer of 80 per uur naar Vaasa rijden waar we dan ook pas om 22:00 uur aankomen. Gelukkig heb ik mijn MP3 speler bij me! Ondertussen wordt er nog wel geschaakt via een iPAD die van voor naar achter wordt doorgegeven.
Vaasa is de stad van de Suomen ruotsalainen kansanpuolue (RKP), ofwel de Zweedse Volkspartij. Finland heeft een Zweedse minderheid die ongeveer 6% van de bevolking bedraagt en het land is formeel tweetalig. Alle Finnen leren dan ook Zweeds op school ook al wonen ze aan de grens met Rusland. We nemen ons intrek in hotel Sokos:

Daar wacht me een toch wel wat onaangename verrassing: Matti deelt de sleutels uit en ik heb een kamer met Teemu Tiinanen (op http://www.youtube.com/watch?v=pT-Wq7jGt-Y kun je zien hoe hij in 16 seconden Rubik´s cube oplost). Teemu gaat met een teamgenoot nog de stad in om wat te eten. Ik heb geen honger en omdat de rest allemaal naar bed gaat, ga ik alleen nog wat de stad verkennen. In de Rough Guide heb ik vooraf wat gelezen en zo wandel ik nog in het donker over het eilandje Hiatasaari op zoek naar Club Penguin: een besloten sauna met een interessant opschrift in het Engels:

Even when the door is unlocked!

Terug in het hotel kruip ik mijn bed in. Teemu komt later. “Gelukkig niet dronken” denk ik bij mezelf. Om 07:00 uur staan we op want het is nog een eindje rijden naar Raahe. En dan maak ik kennis met een volgend typisch Fins verschijnsel: als ik “good morning” zeg blijft het stil. Zowel met Teemu in de hotelkamer als in de ontbijtzaal waar de rest van het team al aanwezig is. Om 08:00 uur willen we vertrekken maar … de bus start niet! Er wordt stevig mobiel getelefoneerd, we gaan het hotel weer in, de Finse ANWB komt langs en om een uur of 09:30 uur vertrekken we.

Ilkka Mäkinen, Tauno Turtiainen en Teemu Tiinanen bij de kapotte bus.

We rijden langs de Bothnische Golf naar Raahe. Iedereen gaat natuurlijk op precies dezelfde plek zitten zodat ik lekker uit het raam kan kijken. Denk ik … want van het gehoopte uitzicht op de Bothnische Golf komt niet veel terecht. Het wordt weer denneboom na denneboom! Om een uur of 12:30 komen we aan in Raahe. Op Wikipedia wordt het aangeprezen als een oud stadje met een mooi centrum bestaande uit orginele houten huizen. We spelen in het gemeenschapshuis dat inderdaad van hout is:

Ik speel aan bord 1 een saaie remise, maar het team wint onder andere door een volkomen onterechte overwinning van Teemu. Yurij Blinov, een Rus, biedt me op de binnenplaats van het gemeenschapshuis nog een wodka aan. Daarna ga ik met Ilkka nog naar een vlakbij gelegen museum waar ze het oudste duikerspak ter wereld moeten hebben. Dat blijkt inderdaad zo te zijn, maar helaas is het verplaatst naar een andere plek in Raahe.

Om 17:30 uur vertrekken we richting Helsinki. We rijden nu door het midden van Finland, via Jyväskylä, naar de hoofdstad. Onderweg stoppen we natuurlijk weer bij een ABC wegrestaurant. Ik neem een Pasta Salsa om de reis nog een wat meer swingend karakter te geven! Het valt niet tegen … Om 02:00 uur ben ik thuis.
Met de herfstvakantie is Irma in Nederland voor haar bedrijf Tuttibooks. Het weekend ga ik met de kinderen naar Tampere. We bezoeken onder andere het Lenin museum. Het is de plek waar in 1905 een vergadering plaatsvond waar Lenin voor het eerst Stalin heeft ontmoet. Het is het enige aan Lenin gewijde museum ter wereld. “Terecht”, zeg ik tegen Tom en Harm en vertel ze vervolgens een aantal verhalen over de vele misdaden begaan door Lenin, Stalin en Mao. In het museum kom ik echter een interessante foto tegen:

Lenin speelt hier met zwart tegen Maksim Gorki.

Tja, lijkt me niet echt gebeurd. Hoewel, kijk eens op http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1387603!