4 reacties

  1. Justin schreef:

    In al die tijd dat ik schaak kwam ik er gister pas achter dat officieel een omgekeerde toren geen dame is! Toevallig zag ik gister dit filmpje wat de nodige drama veroorzaakte. Officieel moet je dus de klok stilzetten en de wedstrijdleider roepen als het stuk niet beschikbaar is.

  2. Luukmaestro schreef:

    Zie ik nou goed dat zijn tegenstander de dame vasthoudt? Bijzondere tactiek.
    En hoe zit het eigenlijk met eerst het stuk van het bord pakken en daarna het stuk waarmee je slaat? Gebeurt in het filmpje ook toevallig.

  3. Jan van de Westelaken schreef:

    Dat mag natuurlijk, mits je het maar met dezelfde hand doet. De gewoonte van sommige spelers om eerst met bijv. de linkerhand een vijandig stuk weg te nemen en vervolgens met de rechterhand een eigen stuk op dat veld te plaatsen, geldt vanaf nu als een onreglementaire zet (7.7). Doe je dat twee keer, dan verlies je de partij.

  4. Luukmaestro schreef:

    Nooit te oud om te leren! Ik dacht dat het ook zo was dat je eerst het stuk moet aanraken waarme je gaat slaan. Staat een stuk immers 2× aangevallen, dan houd je het toch een beetje spannend door eerst het stuk van de tegenstander van het bord te verwijderen. Vind het niet zo “natuurlijk” eigenlijk…

Geef een reactie